Att veta vad inte ens kunden visste att de ville ha

Det blir inte mycket mörkare än Kiruna i januari. Ändå var det hit vi ville skicka dem. Visst hade företaget ett långt, tillitsfullt samarbete med oss, men likväl muttrade personalen lite irriterat om ”värme” och ”sol”. Men inte länge. Vi och våra samarbetspartners hade sytt ihop något extra, något exklusivt, till en kund som tyckte de sett det mesta. När de anlände till raketbasen Esrange och leddes genom en gång fylld av hundratals små blå ljus, vidare upp i själva rakettornet, visste de inte vad de skulle säga. Upplevelsen var något man aldrig hade varit med om. Konferensen blev en nystart för företaget där överraskningarna avlöste varandra. Pizzaslice ena dagen, skaldjursplatå nästa. Och att alla konferensdeltagare såväl som kockar, serveringspersonal och bussförare bar kläderna med konferensresans unika logotyp gav en känsla av här och nu – att de tillsammans byggde något nytt, något viktigt, i Kirunas mörker. Idag pratar kunden fortfarande om konferensresan som DEN konferensresan.

Att med begränsade medel skapa en gränslös upplevelse

Det finns tydliga regler för konferensresor, regler som kan ge mindre spelrum för resans aktiviteter. Vi antar den utmaningen med glädje! För även att arrangera en rutinmässig resa till en kongress i New York är ett spännande uppdrag. Vi kan reglerna och vet förutsättningarna. När företaget och deras kunder skulle åka till New York stod man därför för en perfekt logistik. Transport, hotell och registrering, allt sköttes på ett sådant sätt att företaget kunde ägna sin fulla uppmärksamhet åt sin kund. Kongressdeltagarna kunde bara, tja, flyta med. Men behövde de ändå hjälp, eller hade frågor, erbjöds de alltid personlig service genom sin kontakt med oss. För har man service i blodet är det svårt att hålla fingrarna i styr – även under rutinuppdragens rutinuppdrag.

Att bygga upp vilda förväntningar, och infria dem

Det började med en påse sand. Sedan kom kamelhår på posten, och plötsligt en flaska med olja. Kunden kliade sig i huvudet. De visste inte vart de skulle, men att de ville åka dit. Konferensresan till Dubai gav kunden något långt innan de ens fått flygbiljetten i handen. Och minst lika långt efteråt. Resan blev en snackis på företaget och något övriga medarbetare verkligen inte ville missa nästa år. Aktiviteter som en konferens mitt ute i öknen med endast en projektorduk och stjärnorna som sällskap varvades med nattklubbsbesök och egen fritid. De besökte det gamla och det nya Dubai. Kontraster, snarare än gemensamma intressen, förde de 140 individerna samman. Och idag, ett halvår efter resan, har motivationen hos kunden aldrig varit större: med minnet från förra konferensen fortfarande färskt i minnet, och en ny konferens – redan om ett halvår!